چگونه از سالمند با بیماری زخم بستر نگهداری کنیم؟

مراقبت از سالمند شامل شناخت سالمندان و بیماری های رایج دوران سالمندی می باشد.از جمله بیماری هایی که به سراغ سالمندان زمین گیر و یا افرادی که توانایی حرکت کردن ندارند می آید زخم بستر می باشد. در نتیجه پرستار سالمند باید راههای پیشگیری از مبتلا شدن سالمند ببه زخم بستر را شناخته و درصورت لزوم از نحوه ی بهبود بخشیدن به وضعیت سالمند مبتلا به زخم بستر آگاهی لازم را داشته باشند. لازم به ذکر است که بهبود این بیماری زمان بر است پس بهتر است نگهدار سالمند از ابتلای سالمند به این بیماری جلوگیری نماید.

زخم بستر چیست؟ زخم بستر ناشی از فشار زیاد بر روی قسمتی از بدن می باشد به دلیل نشتن و یا خوابیدن های طولانی مدت در یک حالت ثابت ایجا می شود. زخم بستر در قسمت های مختلفی مثل  پاشنه، مچ پا، باسن و استخوان دنبالچه قسمت تحتانی کمر، شانه ها، آرنج و سرین ها دیده می شود.

نشانه های و علائم زخم بستر:

زخم بستر هرچه زودتر تشخیص داده شود درمان آن نیز زودتر انجام می گیرد. پس نگهدار سالمند باید محل های ذکر شده را هر از چندگاهی در بدن بیمار بررسی نماید و در صورت دیدن علائم زیر درمان بیمار را آغاز نماید.
در ابتدای بیماری پوست شکسته نیست.
محل زخم ممکن است حساس به لمس، دردناک، سفت، نرم، گرم یا سرد در مقایسه با پوست اطراف باشد. در صورت پیشرفت بیماری لایه بیرونی پوست سالمند ( اپیدرم ) و بخشی از لایه زیرین پوست ( درم ) آسیب دیده است و یا از دست رفته است.گاهی زخم خود را به شکل یک تاول پر از مایع یا یک تاول پاره نشان می دهد.عمیق شدن بیشتر زخم سبب باز شدن آن می شود و در صورت عمیق تر شدن آن عفونت به عضله، استخوان و تاندون هم می رسد. که در این صورت زخم کاملا چرکی می شود.

مطالعه کنید!  بهترین تغذیه برای سالمندان روزه

جلوگیری از بیماری زخم بستر:

سالمندان به دلیل کم تحرکی و همچنین نازک شدن پوست بیشتر از سایر افراد دچار زخم بستر می شوند. نگهدار سالمند و شخصی که وظیفه ی مراقبت از سالمند را به عهده دارد باید از ابتلا شدن سالمند جلوگیری نماید زیرا اگر سالمند مبتلا شد بهبود آن زمان زیادی را می برد و سالمند رنج زیادی را می کشد.

  • انجام ورزش های کششی می تواند از ابتلا به زخم بستر جلوگیری نماید.
  • تمیزکردن پوست بیمار را با سرم فیزیولوژیک
  • پوست سالمند را با مواد شیمیایی تحریک نکنید.
  • از مصرف ضد عفونت های محرک، پراکسید هیدروژن ، محلول های سدی و مواد شیمیایی دیگر در تمییز کردن پوست بیمار بپرهیزید.
  • رژیم غذایی شامل پروتئین ، کلسیم ، روی، ویتامین C و E برای سالمند در نظر بگیرید.
  • وضعیت بدنسالمند نشسته و یا خوابیده را هر دو ساعت تغییر دهید.
  • از کشیدن بیمار بر روی تخت اجتناب کنید
  • توجه به بهداشت سالمند و کنترل دفع ادرار و مدفوع
  • مصرف آب به میزان کافی
  • بدن بیمار را به آرامی بشویید.
نگهدار سالمند
نگهدار سالمند

مركز نگهداري و مراقبت از کودک، سالمند، بیمار در منزل مه چهرگان با بکارگیری نیروهای مجرب و متخصص آماده ی خدمت رسانی 24 ساعته به شما و عزیزان شما می باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *