استرس چیست؟

در واقع استرس، حالتی از نگرانی یا تنش روانی است که در موقعیت های سخت و دشوار به وجود می‌ آید. استرس نوعی واکنش طبیعی در انسان‌ ها است که افراد را به مقابله با چالش‌ ها و تهدیدهای زندگی ترغیب می‌ کند. تقریبا همه افراد در طول زندگی خود استرس را تجربه می‌‌نمایند. اما سالمندان با رسیدن به سنین بالاتر، استرس بیشتری را تجربه می‌ کنند. استرس در سالمندان به دلایل مختلف اتفاق می‌ افتد که هم بر ذهن و هم بر جسم آنها تاثیر می‌ گذارد.


اگر علائم استرس سالمندان به موقع شناسایی نشود و این علائم پایدار بماند، بر عملکرد روزانه آنها تاثیر گذاشته و موجب ایجاد افسردگی و تضعیف سالمند می‌ شود. برای پیشگیری از این امر باید با علائم استرس آشنایی داشته باشید، تا بتوانید با تشخیص زود هنگام موقعیت استرس، برای رفع آن اقدام نمایید.

 

ما در ادامه این مطلب به علت‌ های استرس سالمندان و علائم و نشانه‌ های استرس سالمندان اشاره نموده‌ ایم.

انواع استرس در سالمندان
انواع استرس در سالمندان

علت‌ های رایج استرس در سالمندان

تقریبا بیشتر انسان ها گاهی اوقات استرس را تجربه می‌نمایند، اما آیا می‌ دانستید که استرس در سالمندان بیشتر از گروه‌ های سنی دیگر است. رابطه بین استرس و پیری، می‌ تواند سبب بروز مشکلاتی در سلامتی افراد سالمند شود. حتی خود استرس نیز می‌ تواند، روند پیری را تسریع ببخشد. اما برای پیشگیری از این امر بهتر است دلایل و نشانه‌ های رایج استرس را کشف کنید و راهبردهای موثری را برای حمایت بهتر از آنها در نظر بگیرید.

درمان استرس در سالمندان
درمان استرس در سالمندان

1- از دست دادن استقلال

یکی از بزرگترین نگرانی‌ هایی که در بین سالمندان، سبب بروز استرس می‌ شود توانایی حفظ استقلال است. نگرانی در مورد پیری و متکی شدن به دیگران برای انجام وظایف روزانه، از علت های استرس در سالمندان می باشد. ترس از دست دادن استقلال، به ویژه برای سالمندانی که به زوال عقل مبتلا هستند بسیار استرس‌ زا است.

2- امنیت مالی

سالمندان زمانی که به سن بازنشستگی نزدیک می شوند، اغلب با درآمد ثابت و نسبتاً محدودی زندگی می‌ کنند. پس نگرانی در مورد چگونگی فراهم نمودن هزینه‌ های زندگی نیز، می تواند یکی دیگر از دلایل استرس در سالمندان باشد.

مطالعه کنید!  علت سردی دست و پا در سالمندان

3- نگرانی‌ در مورد سلامتی

با افزایش سن، احتمال ابتلا به بیماری‌ های مختلف هم افزایش پیدا می‌ کند و نگرانی‌ های افراد در بزرگسالی در مورد سکته‌ های قلبی یا مغزی یا ابتلا به زوال عقل نیز بیشتر می‌ شود. بررسی‌ ها نشان می‌ دهد که نگرانی در مورد مشکلات سلامتی، در میان سالمندان بسیار رایج است و یکی از دلایل استرس در سالمندان می‌ باشد.

4- تنهایی

با افزایش سن و تجربه برخی از اتفاقات در زندگی مثل از دست دادن عزیزان، طبیعی است که به دلیل تنها شدن استرس در سالمندان بیشتر شود. همچنین هنگامی که تغییری در میزان زمان صرف شده سالمندان با دیگران ایجاد می‌ شود، آنها احساس تنهایی می‌ کنند. حتی الامکان از سپردن سالمندان به مراکز نگهداری خودداری کنید. در مقاله مزایا و معایب خانه سالمندان به این موضوع بیشتر اشاره کرده ایم.

استرس در سالمندان چیست
استرس در سالمندان چیست

علائم و نشانه‌ های استرس در سالمندان

در گروه‌‌های سنی مختلف، نشانه‌ های استرس متفاوت هستند که با آشنایی با این نشانه‌ ها، می‌ توان تا حد زیادی در جهت مراقبت از سلامت افراد قدم برداشت. به طور مثال اغلب سالمندان که دچار استرس می‌ شوند، دارای نشانه‌ های یکسان هستند. اما از مهم‌ ترین نشانه‌ های استرس سالمندان می‌ توان به سردرد اشاره داشت. سالمندان پس از اینکه به استرس و اضطراب دچار می‌ گردند، دچار سردردهای شدید می‌ شوند. مشکلات گوارشی مانند کم اشتهایی یا حالت تهوع شدید نیز، از دیگر نشانه‌ های استرس در سالمندان می‌ باشد. اکثر سالمندان به هنگام استرس گرفتن، دچار تپش قلب می‌ شوند و ضربان قلب آنها بالاتر می‌ رود. اگر نگهدار یا پرستار سالمند در منزل دارید از او درخواست کنید وضعیت سالمند شما را مرتب بررسی و گزارش دهد.
این موارد از علائم فیزیکی استرس در سالمندان است، اما استرس می‌ تواند منجر به بروز علائم ذهنی نیز شود. از علائم عاطفی و ذهنی استرس سالمندان، می‌ توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • اختلال در خواب شبانه
  • کناره گیری از جمع
  • گریه های مکرر
  • عدم تمرکز
  • تحریک پذیری شدید در مقابل عوامل بیرونی
  • احساس غمگینی مداوم
مطالعه کنید!  سالمندان چه ویتامین هایی مصرف کنند؟
درمان و راهکار استرس در سالمندان
درمان و راهکار استرس در سالمندان

روش‌ های برتر کاهش استرس در سالمندان

به هنگامی که سالمندان دچار استرس می‌ شوند، برخی از راهکارها ممکن است سبب کاهش استرس و مدیریت اضطراب در آنها گردد. اما لازم است اول علت استرس شناسایی گردد و سپس کاری برای تغییر آن انجام شود.

توجه به تغذیه

قبل از اقدام به هر راهکاری، سالمند باید به خوبی غذا بخورد. پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل می‌ تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن آن فرد کمک نماید و مانع از ایجاد استرس در آنها شود.

فعالیت بدنی

پس از شناسایی علت استرس و تغذیه، مهمترین نکته برای کم شدن استرس در سالمندان فعالیت بدنی منظم است. اما اگر سالمند ناتوان باشد، می‌ توان از پزشک برای دریافت ورزش‌ های خاص، جهت رفع استرس سالمندان کمک گرفت. انواع فعالیت‌ های بدنی، سلامت بدن را بهبود می‌ بخشند. سبب بهتر شدن خلق و خوی افراد می‌ شوند و به کاهش استرس نیز کمک می‌ کنند.

کمک ذهنی

برخی از روانشناسان دارای دوره آموزشی هستند که با بهره‌ مندی از این دوره‌ ها می‌ توان درگیری‌ های ذهنی سالمندان را کاهش داد.  بنابراین یکی از ایده‌ های تاثیرگذار کاهش استرس در سالمندان، استفاده از دوره‌ های آموزشی پزشکان است.

روابط اجتماعی

تشویق سالمند برای حفظ روابط اجتماعی نیز، دیگر نکته ساده برای کاهش استرس در سالمندان می ‌باشد.

خواب و استراحت مناسب

بیشتر روانشناسان، خواب کافی را برای سلامت جسم و روح ضروری می‌ دانند. پس توجه به خواب سالمندان، امری ضروری و مهم است. تنفس عمیق و سایر تمرین‌ های تمرکز حواس نیز می‌ توانند سبب کاهش استرس در سالمندان گردند. تنفس به صورت عمیق، سبب شل شدن ماهیچه‌ های منقبض شده گردیده و ضربان قلب را هم منظم می کند. برای اطلاعات بیشتر مقاله بی خوابی در سالمندان را مطالعه نمایید.

استرس در سالمندان
استرس در سالمندان

برخی تکنیک‌ های رسیدن به آرامش برای سالمندان

به هنگامی که سالمندان دچار استرس و اضطراب می‌ گردند، با برخی تکنیک‌ های ساده می‌ توان آنها را به آرامش رساند.

  1. تقویت عضلات: در این روش باید سالمند را تشویق کنید تا عضلات خود را منقبض نموده و سپس رها کند. این امر باید بر روی عضلات اصلی مثل انگشت دست و پا، شانه‌ ها و بازوها صورت بگیرد.
  2. تجسم تصویر زیبا: در این تکنیک، سالمند را تشویق نمایید تا در ذهن خود تصویری از مکان یا فعالیت مورد علاقه خود را مجسم نماید. به طور مثال تصور کند، در جنگلی زیبا و در کنار رودخانه نشسته است.
  3. ورزش کردن: برای سالمندان، برخی ورزش‌ های آرام مانند یوگا، سبب می‌ شود تا آنها بر روی تنفس عمیق خود تمرکز نمایند و استرسشان را کاهش دهند.
  4. گوش کردن به موسیقی: یکی از بهترین تکنیک‌ های رسیدن به آرامش در سالمندان، گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌ شان است. بیشتر پزشکان به افرادی که دچار اضطراب و استرس می‌ شوند، گوش دادن به موسیقی را پیشنهاد می‌ دهند. گوش کردن به یک موزیک آرام، سبب رفع استرس در سالمندان نیز می‌ شود.
مطالعه کنید!  نگهدارسالمند بیمار
استرس در سالمندان
استرس در سالمندان

درمان استرس سالمندان

اولین قدم برای درمان استرس سالمندان، پذیرش و شناخت این موضوع می‌ باشد که استرس بخش طبیعی از زندگی افراد است. مرحله بعدی شناخت عوامل استرس زا می‌ باشد. همچنین اطلاع پیدا نمودن از اینکه هر یک از عوامل استرس‌ زا، چه احساسی در بدن ایجاد می‌ کنند و در کدام قسمت از بدن رخ می‌ دهند هم مهم است. شناخت این موارد سبب می‌ شود تا راهکارهای موثری برای کاهش این تنش‌ ها در نظر گرفته شود.

در نهایت هنگامی که نوبت به درمان استرس در سالمندان می‌ رسد، ممکن است راهکارها برای هر یک از افراد متفاوت باشد. به طور مثال برای برخی از افراد ایجاد خواب منظم می‌ تواند موثرترین درمان جهت رفع استرس آنها باشد. برای برخی دیگر، مصرف ویتامین‌ ها یا ورزش روزانه پیشنهاد می‌ شود. در موارد محدودی نیز سالمندان نیازمند به دارو دارند تا بتوانند استرس خود را کنترل نمایند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!