سالمندان، بخش مهمی از زندگی‌ ما هستند و دغدغه‌ی نگهداری از آن‌ها همیشه گوشه‌ای از ذهن ما را به خود اختصاص داده است، چرا که سالمندان در دوره‌ی خاص و سختی از زندگی خود به سر می‌برند و فرزندان وظیفه دارند این سختی را به آسودگی و آرامش برای والدان خود فراهم کنند. اغلب هنگامی که صحبت از نگهداری و به کمک به نیازهای روزمره‌ی سالمندان به میان می‌آید افراد به دو دسته تقسیم می‌شوند، اول افرادی که معتقدند برای توجه و رفع نیاز بهتر عزیز خود باید او را کنار خودشان و در خانه نگه دارند و دسته‌ی دوم افرادی که معتقدند خانه‌ی سالمندان گزینه‌ی بهتری است؛ اما این انتخاب‌ها باید بر چه اساسی باشد؟ ما در این مطلب، به مزایا و معایب خانه سالمندان می‌‌پردازیم تا شما با این قیاس، سهولت بیش‌تری در انتخاب مکان نگهداری سالمند خود داشته باشید.

خانه سالمندان کجاست؟

خانه سالمندان مکانی‌ برای نگهداری افراد سال‌خورده که مبتلا به بیماری‌هایی در اثر کهولت سن شده‌اند و یا در اثر کاهش توانایی‌های جسمانی و روانی (شناختی) و نبود وجود خانواده حمایت‌گر، با مشکلاتی در زندگی روزمره خود دست‌وپنجه نرم می‌کنند و نیاز به خدمات دارند. این مکان، مرکزی است که وظیفه‌ی خدمت‌رسانی در ابعاد جسمانی و روانی را برای افراد به عهده می‌گیرد.

استانداردهای خانه سالمندان

اگر به بازدید از خانه‌های سالمندان رفته باشید متوجه تفاوت آن‌ها با یک‌دیگر شده‌اید، اما یک خانه سالمندان استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟
- بهداشت کلی آسایشگاه و رعایت نظم، وجود تلفن، امکان نامه‌نویسی با تمام تجهیزات مورد نیاز آن، عدم وجود سروصدای آزاردهنده‌ی شهری و عدم وجود بوی نامطبوع و هوای کنترل‌نشده (وجود تهویه هوا)، فضای خلوت و عدم وجود وسایل فرسوده یا دست‌وپاگیر، وجود سالن نشیمن، اتاق ویزیت، اتاق خواب، اتاق غذا خوری، اتاق شست‌وشو، اتاق ملاقات و اتاق‌های دارای سرگرمی و فضای باز ورزشی.
- تغذیه از طریق مواد سالم و وجود رژیم غذایی مناسب با هر فرد، عدم وجود برنامه غذایی تکراری و بدون تنوع.
- وجود نرده‌های محافظتی برای پنجره و تراس، مکان دارای بیمه حوادث باشد، وجود زنگ‌خطرهایی با قدرت پخش صدای بسیار بالا، وجود مسیر راحت و هموار، وجود آسانسور، صندلی‌های بررسی شده از لحاظ استقامت.
- وجود نور کافی در سالن نشیمن، وجود نرده‌های کمکی در کنار درب‌ اتاق‌ها و دیوار سالن، وجود مبلمان راحتی برای نشستن و صحبت کردن، باز بودن فضا برای حرکت ویلچر و رفت‌وآمد سالمندان، استفاده از رنگ‌های روشن در دکوراسیون سالن.
- وجود کمد جداگانه در اتاق‌های خصوصی یا مشترک، تخت و ملحفه تمیز، زنگ و وسایل ارتباط با پرستار، وجود پنجره و نور کافی که در دیدرس سالمندان باشد، وجود حریم شخصی، وجود فضا برای راه رفتن و حرکت ویلچر، هم‌اتاقی‌های متناسب با یک‌دیگر (از لحاظ زبان، الگوی رفتاری و اخلاقیات).
- وجود فضای رفت‌وآمد ویلچر در سرویس بهداشتی، وجود امکانات برای معلولین، وجود زنگ، وجود نرده‌ی کمکی و رعایت نظافت سرویس بهداشتی.
- پرسنل خوش‌برخورد، وجود پزشک در تمام تخصص‌ها و زمینه‌های مورد نیاز، وجود پرستاران مجرب، وجود داروهای مورد نیاز بیماران، وجود مراکز درمانی در اطراف و هماهنگی با اورژانس بیمارستان، وجود امکانات فیزیوتراپی.
- وجود قرارداد اولیه، اطلاع‌رسانی‌ها، مشخص بودن برنامه‌ها، بررسی نظرات مختلف سالمندان برای مشارکت آن‌ها در راستای انتخاب چیدمان، غذا و خدمات.

مطالعه کنید!  مراقبت از سالمند مبتلا به زخم بستر

رعایت بهداشت و خدمات درمانی سالمند

یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های خانه سالمندان، ارائه خدمات بهداشتی، نظافت و درمان افراد به صورت تمام‌وقت است. پرستاران باتجربه و پزشکان متخصصی که در این مراکز کار می‌کنند به وضعیت سالمندان دقت کافی دارند و اغلب خدماتی را که فرزندان نمی‌توانند به سالمندان خود ارائه کنند، به آن‌ها می‌دهند. کنترل شرایط سالمندان هنگامی که دچار بیماری‌های مانند آلزایمر یا زوال عقل شده‌اند بسیار سخت است و از عهده هرکسی برنمی‌آید؛ اما متخصصان و پرستاران با درایت و دانش خود بهترین رفتار و اصولی‌ترین رفتار را برای مواجهه با سالمند پیش می‌گیرند و در رعایت بهداشت و تن‌درستی سالمند کمک حال او هستند، هم‌چنین برای شرایط اضطراری و اورژانسی آمادگی لازم را به‌دست آورده‌اند.

کمک برای نیازهای اولیه و روزمره‌ی سالمند

علاوه‌بر خدمات درمانی و بهداشتی، سالمندان گاهی در انجام کارهای روزمره و کوچک نیز دچار مشکل می‌شوند و پرستاران وظیفه‌ی مراقبت شبانه‌روزی از سالمند را به عهده دارند که این هم یک مزایای مهم خانه سالمندان به شمار می‌آید. سالمندانی که در این مکان‌ها نگهداری می‌شوند از سر بی‌حوصلگی و در طول روز کارهای مختلفی انجام خواهند داد که قطعا نیاز به کمک و هم‌دلی پرستاران دارد.

امنیت حداکثری سالمند

محیط خانه سالمندان ساخته شده است تا محیطی امن، راحت و آرامش‌بخش برای سالمند باشد و خطراتی که سالمند ممکن است بیرون از این محیط تجربه کند در این مرکز وجود ندارد و سالمند از اکثر خطرات مصون است.

شرایط حساب‌شده‌ی زندگی سالمند

روال هدف‌مند و دارای برنامه برای زندگی فردی که به علت کهولت سن دچار پریشانی‌های روحی می‌شود بسیار مفید است. در خانه سالمندان، همه‌چیز حساب‌شده و طبق نظم جریان دارد و این نکته حتی به زندگی افرادی که سال‌خورده هستند کمک شایانی می‌کند، زیرا انسان‌ها در این برحه زمانی خاص، در یک زندگی منظم و برنامه‌ریزی شده، هدف و انگیزه‌ی تلاش بیش‌تری دارند و احساس سرگشتگی نمی‌کنند.

مطالعه کنید!  ازدواج سالمندان

محیط مشارکتی سالمندان

سالمندان در محیط خانه، به علت برخی ناتوانی‌ها از زندگی اجتماعی و تعامل دور می‌شوند و خانه سالمندان این مزیت را به آن‌ها برمی‌گرداند؛ فعالیت‌های گروهی، تعامل و گفت‌وگوهای روزانه و وجود هم‌سن و سالان باعث زنده ماندن شور زندگی در سالمندها خواهد شد.

از بین رفتن اختیارات و استقلال سالمند

اولین عیب خانه سالمندان، این است که همان‌قدر که زندگی اجتماعی برای سالمند آسوده و فراهم می‌شود، استقلال و اختیارات او از دستش می‌روند. خانه سالمندان مانند هر مرکز و موسسه دیگری، قوانین و محدودیت‌هایی مانند محدودیت سروصدا و برنامه‌ریزی‌های تغذیه و... که نسبت به شخصیت فرد متفاوت است و می‌تواند عیب یا مزیت تلقی شود زیرا برخی افراد از مشخص بودن زمان برخی کارهای روزانه خود احساس بدی می‌گیرند و احساس اراده را از آن‌ها سلب می‌کند.

احتمال بالای ابتلا به افسردگی در سالمند

دیگر عیبی که باز هم نسبی است، احتمال افسردگی سالمندانی است که خانواده‌هایشان آن‌ها را به فراموشی سپرده‌اند و خیال می‌کنند شرایط سالمند خود میان هم‌سن‌ها و پرستارانی که با او تعامل دارند کافی است ( آن‌هم وقتی پرستارها و پرسنل مدام تعویض می‌شوند) و او نیازی به دیدار با خانواده ندارد. این اتفاق موجب می‌شود تا سالمند از لحاظ احساسی دچار مشکل شود و حتی هم‌اتاقی‌ها و دوستان خود را فراموش کند، از محیط فاصله بگیرد و دچار انزوا شود (مخصوصا اگر پرسنل موسسه رفتار استاندارد نداشته باشند و فرد در محیط احساس غریبی کند.)

هزینه‌های بالای خانه سالمندان

برای نگهداری با خدمات بالا و تخصصی‌تر، پول بیش‌تری هم باید بپردازید و در این صورت همه افراد نمی‌توانند از خدمات خوب این مرکز استفاده کنند. هزینه‌های بالای خانه سالمندان یکی از معایبی است که افراد را مجبور به نگهداری از سالمند خود در خانه می‌کند و او نمی‌تواند مراقبت‌های لازم را به عضو سال‌خورده‌ی خانواده‌ی خود ارائه کند.

مطالعه کنید!  جلوگیری از پوکی استخوان در سالمندی

عدم وجود پرستار شخصی در خانه سالمندان

از آن‌جایی که خانه سالمندان یک محیط مشترک و اجتماعی است، امکان ارائه خدمات به صورت شخصی برای افراد وجود ندارد. یعنی بااین‌که پرستاران در تمام طول شبانه‌روز مراقب سالمند شما هستند اما نمی‌توانند فقط از او مراقبت کنند و فقط با او در ارتباط باشند.

نسبت مزایا به معایب؛ تصمیم‌گیری

نسبت مزایای خانه سالمندان به معایب آن بیش‌تر است، هم‌چنین اگر شما تنها روزی دو ساعت را به والد سالمند خود اختصاص بدهید می‌توانید جان او را از خطرات و معایب خانه سالمندان برهانید و او را امیدوار و باانگیزه نگه دارید. تمام مزایا و معایب گفته شد و اکنون وقت خوبی برای تصمیم‌گیری است، اما پیش از انتخاب هر یک از راه‌های نگهداری از سالمندتان، بهتر است با او صحبت کنید، رضایت او را جلب کنید و بدون مشورت گرفتن از سالمند خود اقدام به جابه‌جایی او از محیط زندگی‌اش نکنید. پس از تصمیم‌گیری اگر مایل به بستری فرد در خانه سالمندان بودید، حتما درباره‌ی رفتار پرستاران و پرسنل، شرایط محیطی و تجاربی که دیگر خانواده‌ها در آن داشتند تحقیق کنید و از استاندارد بودن مکان اطمینان حاصل کنید تا سالمند شما دچار مشکل و آسیبی نشود.

 

خانه سالمندان

خدمات پرستاری سالمند

شرکت مه چهرگان مجرب ترین پرستاران را جهت نگهداری از سالمند گرامی شما اعزام می کند. کلیه پرستاران قابلیت بررسی و تعویض دارند. با ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *