مراقبت از دندانها و لثه ها برای شهروندان سالمند اهمیت دارد، همانطور که برای جوانان اهمیت دارد. وضعیت بهداشت دهان و دندان سالمندان می تواند تاثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی داشته باشد: چقدر راحت می توانید بخورید، صحبت کنید و لبخند بزنید.

بهداشت دهان و دندان ضعیف می تواند منجر به پوسیدگی دندان و بیماری پریودنتال شود. بیماری پریودنتال درمان نشده می تواند شرایط سلامتی مزمن مانند بیماری های قلبی، آرتریت و دیابت را بدتر کند. در عین حال، حفظ سلامت دهان و دندان در سن  بالا چالش های خاص خود را دارد.

تغییرات، چالش ها و راه حل ها:

این معلوم نیست که ما دندان هایمان را در چه سنی از دست بدهیم. این وظیفه ی ما است که به دقت مراقبت می کنیم. با این وجود حفظ بهداشت دهان و دندان موثر در سن بالا می تواند سخت تر شود.

به عنوان مثال، آرتروز می تواند مسواک زدن را سخت کند. گاهی اوقات با استفاده از یک مسواک الکتریکی با دسته بزرگتر این کار ساده تر می شود. یا شما می توانید یک دسته بر روی مسواک معمولی قرار دهید تا راحت تر نگه داشته شود.
یکی از بیماری هایی که سبب پوسیدگی دندان می شود خشکی دهان در پیری و سالمندی است.

Xerostomia (خشکی دهان)  خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهد همچنین می تواند یک مشکل واقعی در پیری باشد.  علاوه بر این، بسیاری از داروها  تمایل به خشک کردن دهان دارند. نه تنها این ناراحت کننده است، بلکه می تواند به دندان ها آسیب برساند. خشکی دهان موجب تخریب دندان یا تضعیف دندان می شود.
علاوه بر این، مشکلات گوارشی از سوزش خفیف تا رفلاکس معده  را ایجاد کند. در مورد مشکلات گوارشی، اسید معده می تواند ساختار دندان را تخریب کند. درمان ریفلاکس معده ممکن است باعث کاهش اسیدیته در دهان شود.
بررسی های منظم دندان یک حفاظت مهم در برابر پوسیدگی دندان است.

مطالعه کنید!  نگهداری از سالمند با فشار خون بالا

پیشگیری از طریق ارزیابی، خطر پوسیدگی دندان را کاهش می دهد. دندان پزشک با شناسایی و کنترل عوامل خطر ساز موجب جلوگیری از خطر پوسیدگی و از بین رفتن دندان می شود. برای پیشگیری می توان از موادی مانند فلوراید نیز استفاده نمود.

عوارض جانبی رایج داروها.

پوکی استخوان یکی دیگر از مسائل مهم در درمان افراد مسن است. داروهای پوکی استخوان که به نام بیسفسفوناتها نامیده می شوند، گاهی اوقات در هنگام بهبودی استخوان بر روی دندان تاثیر می گذارد. بنابراین، همیشه باید یک معاینه دندانپزشکی انجام شود تا نیاز به کشیدن دندان کاهش یابد.

چگونه می توانم کمک کننده باشیم:
بهترین راه برای اطمینان از اینکه عزیزان مسن دندان ها و دهان سالمی داشته باشند این است که ان ها را به دندان پزشکی ببرید،بهترین زمان هر شش ماه یکبار است. اطمینان حاصل کنید که شما لیستی از تمام داروهای (با نسخه و یا بدون نسخه) و مکمل های گیاهی / رژیم غذایی سالمند را به دندان پزشک ارجاع میکنید.

دندانپزشک باید موارد زیر را انجام دهد:

سرطان دهانی که بیشتر در میان افراد مسن شایع است را در سالمند بررسی کند.
علائم پوسیدگی دندان و بیماری لثه را بررسی کند.
اطمینان حاصل کند که هر دندان مصنوعی هنوز هم مناسب است

اگر دندانپزشک متوجه شود که تلاش های لازم برای حفظ  بهداشت دهان توسط سالمند صورت نمی گیرد باید دوره ی بازآموزی را برای او در نظر بگیرد و ابزارهای لازم را برای محافظت درست از دندان در اختیار سالمند قرار دهد.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!