نگهداری از سالمندان هنگامی معنا می یابد که نگهدار سالمند به سلامت جسمی سالمند اهمیت دهد. در اثر افزایش سن بیماری های مختلفی گریبانگیر سالمندان عزیز می گردد که باید برای پیشگیری و درمان آن اقدام نمود. یکی از این بیماری ها پیرچشمی است.پرستار سالمند شبانه، نگهدار سالمند شیفت شب، نگهدار سالمند ساعتی، مراقب سالمند شبانه، مراقب سالمند شیفت شب، مراقب سالمند آقا، مراقب سالمند خانم، نگهدار سالمند آقا، پرستار سالمند خانم

 

پیرچشمی یک پدیده طبیعی در اثر افزایش سن است و معمول در اوایل یا اواسط دهه پنجم زندگی جلب توجه می کند. در صورت ابتلا به پیرچشمی باید برای خواندن کتاب آن را دست کشیده شده بگیرید. و احتمالاً خواندن خطوط ظریف دفتر تلفن نیز برای شما مشکل خواهد شد. گاهی ممکن است دچار خستگی و سر درد شوید.

پیرچشمی ( Presbyopia ) اصطلاحی یونانی است که برای توصیف شرایطی به کار می رود که دامنه تطابق چشم بیمار به حدی کاهش می یابد که در نزدیکترین نقطه ( فاصله ) مورد نظر ، بینایی واضح و راحت فرد رخ نخواهد داد. پیرچشمی از ۴۰ سالگی آغاز می شود و به نظر می رسد که پیرچشمی بتواند به عنوان شایعترین بیماری بشر قلمداد شود، چرا که هر فرد بالای ۴۰ سال دیر یا زود به درجاتی از مشکلات بینائی نزدیک دچار خواهد شد. از این رو، گروه زیادی از افراد در پی چاره جوئی برای رفع مشکل بینائی خود، به دنبال راههای گوناگون درمانی برای حل این معضل خواهند بود. در واقع لنزهای چشم کمتر انعطاف پذیر می شوند . لنزها سفت و ماهیچه هایی که لنز را کنترل می کنند ، ضعیف می شوند و این کار از توانایی ماهیچه ها برای خم کردن و پهن کردن لنزها جهت تمرکز نور روی شبکیه جلوگیری می کند ، در نتیجه چشم در تمرکز بر روی اشیاء مشکل دارد .

دامنه تطابق به تدریج با افزایش سن ، کاهش پیدا می کند ، پیرچشمی بطور کلی موقعی اتفاق می افتد که دامنه تطابق بیمار کمتر از ۵ دیوپتر باشد . در این جاست که اغلب بیماران علائم را نشان میدهند . سن شروع پیرچشمی متفاوت است . بیشتر بیماران تا سن ۴۵ سالگی به اصلاح دید نزدیک نیاز خواهند داشت . افراد دوربین « زودتر از افراد نزدیک بین » به پیرچشمی مبتلا می شوند .

در مورد اینکه آیا می‌توان از پیرچشمی جلوگیری کرد و یا آن را به تعویق انداخت، بایستی گفته شود که تاکنون به این سوال پاسخ مشخص داده نشده و تحقیقات تاکنون نتوانسته است راه حلی را پیشنهاد نماید. عمدتا مشکل پیر چشم ها وابستگی به عینک است و این تنها برای مطالعه نیست. برای گرفتن شماره تلفن و یا خواندن یک SMS و یا دیدن یک انگشتری در مهمانی ،آرایش صورت، مانیکور و اصلاح ناخن، کار در آشپزخانه و … مواردی است که شخص پیر چشم نیاز به عینک دارد. عدم دسترسی به عینک و نیاز به برداشتن و گذاشتن مکرر و در مواردی نگاه کردن از بالای عینک ، همیشه افراد پیر چشم را رنج میدهد

عوامل پیرچشمی

پیرچشمی بخشی از مراحل طبیعی پیری است که به تدریج شروع می شود و بیماران متوجه تغییراتی در بینایی شان می شوند که از جوانی آنها شروع شده تا نیمه ۴۰ سالگی ادامه می یابد .

تحقیقات نشان می ‌دهد که شروع پیرچشمی به عوامل مختلفی مثل نژاد، شرایط آب و هوایی ، تغذیه و عوامل فیزیولوژیک فرد بستگی دارد.

به طوری که پیرچشمی در کشورهای اروپایی در سنین ۴۵ تا ۵۰ سالگی اتفاق می‌افتد، در حالی که در کشورهایی مثل هند، عربستان و کوبا در سنین ۴۰ سالگی اتفاق می‌افتد، و یا اینکه سیاه پوستان زودتر از سفید پوستان دچار پیرچشمی می ‌شوند.

طبق تحقیقاتی که در خصوص سن شروع پیرچشمی در شهر تهران به عمل آمده، این سن ۵/۳۷ سالگی مطرح شده است.

علل بروز پیرچشمی

وقتی پا به سن می‌گذاریم، لنزها سفت و ماهیچه‌هایی که لنز را کنترل می‌کنند، ضعیف می‌شوند. ماهیچه‌های ضعیف شده نمی‌توانند عدسی چشم را به راحتی خم و پهن کنند، در نتیجه نوری که از طرف اشیاء وارد چشم می‌شود، دقیقا روی شبکیه متمرکز نشده و اشیاء باوضوح رویت نمی‌شوند. در پیرچشمی در واقع قدرت تمرکز خود بر روی اشیاء را از دست می‌دهیم.

پیرچشمی بخشی از روند طبیعی افزایش سن می‏باشد و در هنگامی که عدسی چشم قابلیت انعطاف خود را بتدریج از دست می‏دهد، اتفاق می‏افتد. اما از دلایل عمده پیرچشمی سخت شدن پوسته عدسی چشم می‌باشد، دلیل دیگرش کاهش قدرت عضلات جسم مژگانی هست که در این حالت عضلات مژگانی قادر نیستند که انحنای لازم را برای عدسی بوجود بیاورند، به علت اینکه خود این عضلات با افزایش سن دچار اسکلروزیس می‌گردند.

بطور کلی یک سری تغییرات در بدن به علت افزایش سن ایجاد می‌گردد که غیر قابل برگشت می‌باشد و پیرچشمی یکی از این تغییرات است، پیرچشمی مساله نگران کننده‌ای نیست و براحتی قابل درمان است، منظور از درمان همان اصلاح است.

 

 

عوامل خطر

علاوه بر سن عوامل خطر دیگری نیز برای پیرچشمی مطرح شده است :
۱ دوربینی : که این به انعطاف پذیری زیاد لنزها نیاز دارد .
۲ شغل : این هم یک عامل خطر است بویژه اگر شغل به دید نزدیک نیاز داشته باشد .
۳ جنس : در زنان جوان شیوع بیشتری دارد .
۴ بیماری چشم یا تروما و آسیب به لنزها یا ماهیچه های مژکی می تواند باعث تسریع پیشرفت پیرچشمی شود .
۵ بیماری سیستمیک : بیماریهای مانند دیابت ، مولتیپل اسکلروز( MS) می توانند بیمار را در افزایش خطر پیرچشمی قرار دهند .
۶ داروها : داروهایی مانند الکل ، ضدافسردگی ها و آنتی هیستامین ها می توانند انعطاف پذیری لنز را کاهش دهند .
۷ فاکتورهای جغرافیایی : دماهای بالای سالانه مواجهه زیاد با اشعه ماوراء بنفش و بیمارانی که در نزدیک خط استوا زندگی می کنند ، در معرض خطر بیشتر ابتلا به پیرچشمی هستند . پرستار سالمند شبانه روزی، نگهداری از سالمند شبانه روزی، خدمات پرستاری از سالمند شبانه روزِی، خدمات مراقبت از سالمند شبانه روزی

علائم پیر چشمی

علایم پیرچشمی متفاوت است مثل:

• در بیشتر افراد اولین علامت ایجاد اشکال در حین مطالعه نوشته‌های ریز به خصوص در شرایط روشنایی کم می‌باشد که قبلا جهت مطالعه آن مشکل وجود نداشته است.
• خستگی زودهنگام چشم در مطالعه طولانی‌مدت یا در حین انجام کارهای ظریف و ممتد، سردرد و خواب‌آلودگی
• لزوم دور نگه داشتن کتاب هنگام مطالعه برای بهتر دیدن
• ایجاد اشکال در نخ‌کردن سوزن گرچه در نور زیاد به علت تنگ‌شدن مردمک این کار با اشکال کمتری برحسب سن امکان‌پذیر است.
• افرادی که مطالعه، تایپ، کار با کامپیوتر، انجام کارهای ظریف نزدیک مانند خیاطی و… کار روزانه و دایمی آنهاست زودتر متوجه پیرچشمی خود خواهند شد ولی بعضی دیگر مانند خانم‌های خانه‌دار و کشاورزان… که کمتر با کار نزدیک سر و کار دارند نیاز به عینک برای اصلاح دید نزدیک را دیرتر احساس خواهند کرد. به عبارت دیگر می‌توان گفت با توجه به نوع شغل افراد نیاز به استفاده از عینک نزدیک در سن پیرچشمی با توجه به شرایط فرد با تقدم و تاخر خواهد بود.

مطالعه کنید!  نگهداری از سالمند با بیماری قلبی طبق شرایط بیمار

پس در مروری ساده علائم به شکل زیر است :

۱ دید بیمار در نقطه نزدیک نرمال تار می شود .
۲ علائم نزدیک بینی اصلاح نشده ظاهر می شود .
۳ خستگی چشم به هنگام مطالعه
۴ شکایت سرگیجه به هنگام مطالعه
۵ کنتراست کم به هنگام مطالعه
۶ نیاز به نور مستقیم و روشن به هنگام مطالعه

و مهمترین اینها مشکل در خواندن نوشته های زیر مانند آنچه بر روی بطری داروها و یا در کتابهای تلفن نوشته می شود .

علاوه بر خطای انعکاسی مسافت و دامنه تطابق ، فاکتورهای زیادی وجود دارد که مشخص می کند بیمار شما نیاز به اصلاح پیرچشمی دارد . بعضی از این فاکتورها شامل :
شغل و حرفه بیمار

کاهش بینایی نزدیک یکی از مهمترین علائم پیرچشمی است. در این حالت افراد برای رؤیت شیء نزدیک و یافتن مورد مطالعه ، سعی می‌کنند که سر خود را عقب‌تر ببرند و یا اینکه شیء یا کتاب را دورتر از چشم نگاه دارند و بدین وسیله مقداری از تاری دید نزدیک را برطرف نمایند.

در هنگامی که روشنایی کافی نباشد، بخصوص در هنگام عصر که مردمک چشم بازتر می‌گردد، این مشکل افزایش پیدا می‌کند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، از علائم دیگر این که فرد پیر چشم خطوط ریز کتاب و یا متن مورد مطالعه را نمی‌تواند واضح ببیند و تلاش برای واضح دیدن منجر به ایجاد علائمی مثل خستگی چشم ، سردرد ، بخصوص در ناحیه پشت سر ، اشک ریزی ، سوزش چشم و درد چشم می‌گردد.

یکی از رایج‌ترین شکایت خانمهای مبتلا به پیرچشمی در مراجعه به پزشک عدم توانایی آنها در سوزن نخ کردن است.

اندازه مردمک ( در عمق میدان دید )

عادت به مطالعه و فعالیت های دیگری که نیازمند دید نزدیک هستند .

● تشخیص پیر چشمی :

روشهای تشخیصی متفاوت بوده و با استفاده از ابزارهای خاصی صورت می گیرد به گونه ای که بکارگیری همه آنها مهم است زیرا می تواند در درمان تأثیر گذار باشد.

بطور کلی اگر فردی از عینک یا لنزهای تماسی استفاده نمی کند. هیچ مشکلی چشمی ندارد و دارای شانس کمی جهت ابتلا به بیماریهای چشمی است، باید بین سن ۲۰ تا ۲۹ سال حداقل یکبار ، بین ۳۰ تا ۳۹ سال حداقل دو بار، بین سن ۴۰ تا ۶۴ سال هر ۲ تا ۴ سال و بالا ۶۵ سال هر ۱ تا ۲ سال جهت معاینات چشمی به متخصص مراجعه نماید.

اگر فردی از عینک یا لنز استفاده می کند نیز باید معاینات در فواصل کمتری صورت گیرد. اما در صورت وجود هرگونه علامت یا مشکل چشمی حتی در صورت انجام معاینه در همین اواخر باز باید جهت معاینه مجدد به پزشک مراجعه شود و بعنوان مثال وجود تاری دید ممکن است بیانگر علامتی باشد که نیاز فرد به تغییر عینک یا لنز را مطرح سازد .

● اصلاح پیرچشمی :

اصلاح پیرچشمی نیازمند استفاده از لنزهای مثبت است . لنزهای مثبت ، عدسی چشم را قادر می سازد که دید در نقطه نزدیک واضح و راحت باشد .

مشخص کردن قدرت عدسی :

بوسیله دامنه تطابق : اصل این روس به طریقی است که به بیمار اجازه داده شود یک دوم تا دوسوم دیوپتوازکل دامنه تطابقش استفاده کند .

● درمان پیرچشمی :

اگر چه روشی برای درمان پیرچشمی وجود ندارد ، چندین درمان است که دید بیمار را بهبود می بخشد ، اینها شامل : عینک ، لنزهای تماسی و جراحی انکساری می باشد .

برای اینکه پیرچشمی چشمانتان را اصلاح کنید و از شر آن خلاص شوید؛ باید از لنزها یا عدسی‌های مثبت استفاده کنید. این عدسی‌ها به شما کمک خواهند کرد، اجسام نزدیک را واضح و روشن ببینید. باید به این نکته توجه کنید که برای پیرچشمی درمانی قطعی وجود ندارد ولی چندین درمان وجود دارد که دید شما را بهبود می‌بخشند: عینک، لنزهای تماسی و جراحی انکساری.

عینک:

متخصصان اعتقاد دارند بهترین روش درمان پیرچشمی استفاده از عینک است. در سنین بالاتر از ۴۰ تا ۴۵ سال، افرادی با دید طبیعی (بدون پیرچشمی) احتیاج به عینک مطالعه پیدا می‌کنند و افرادی که قبلا از عینک استفاده می‌کرده و نزدیک‌بین یا دوربین بوده‌اند، احتیاج به ۲ عینک یکی برای دور و یکی برای نزدیک پیدا خواهند کرد.

البته عینک‌هایی در بازار وجود دارد که بخش بالای عدسی آنها مناسب برای دیدن اجسام دور است و بخش پائین آن عدسی برای دیدن اجسام نزدیک مناسب است. شما می‌توانید برای اصلاح پیرچشمی خود از این نوع عینک‌ها استفاده کنید، به این ترتیب با نگاه کردن در راستای بالای عدسی، اجسام دور را به وضوح می‌بینید و با نگاه کردن در راستای پائین عدسی، اجسام نزدیک را واضح و روشن رویت خواهید کرد.

یک مزیت نزدیک بینی کمتر از ۳ دیوپتر این است که این افراد پس از شروع پیرچشمی می‌توانند عینک دور خود را بردارند و قادر به خواندن بدون عینک باشند. اما افراد با نزدیک بینی متوسط و شدید پس از شروع پیرچشمی علاوه بر عینک دور نیاز به عینک مطالعه هم خواهند داشت و در واقع مزیتی نسبت به افراد طبیعی ندارند. از زمان شروع پیرچشمی هر ۲ تا ۳ سال، ۰/۲۵ تا ۰/۵ نمره به ‌نمره ‌عینک‌ افزوده می‌شود بنابراین برای معاینه دوره‌ای به چشم پزشک مراجعه کنید. فراموش نکنید که استفاده از عینک جهت پیشگیری از افزایش نمره عینک نیست بلکه تنها به دید بهتر شما در زمان انجام کارهایی مانند مطالعه کمک می‌کند.

 

لنزهای تماسی:

عدسی‌های چشمی ۲ کانونی، لنزهای مخصوصی هستند که برای آن دسته از افرادی که مشکل نزدیک‌بینی و دوربینی را همزمان دارند، ساخته شده‌اند. پیرچشمی از جمله همین اختلالات است. این لنزها دارای ۲ کانون هستند که بخش فوقانی عدسی برای مشاهده اجسام دور و بخش تحتانی برای مشاهده اجسام نزدیک است. پرستاری از سالمند در منزل تهران، مراقب سالمند، مراقبت از سالمند، مراقب سالمند در منزل، مراقب سالمند در منزل، استخدام پرستارسالمند، استخدام پرستارسالمند در منزل،

مطالعه کنید!  نکات پیشگیرانه برای جلوگیری از زمین خوردن سالمندان

چشم پزشکان گاهی برای بعضی افراد عینک مطالعه با لنز تماسی توصیه می‌کنند. در این صورت عینک مطالعه برای دیدن اجسام نزدیک استفاده می‌شود.البته به این نکته توجه کنید که در صورت استفاده از لنز تماسی باید دقت و حوصله کافی برای رعایت نکات بهداشتی و رعایت اصول گذاشتن و برداشتن آن را در چشم داشته باشید.

جراحی و لیزر:

معمولا چون لنزهای قابل برداشتن رضایت بیماران را تامین نمی‌کنند، روش‌های جراحی مانند لنزهای ۲ کانونی و یا چند کانونی، لنزهای تطابقی با قابلیت جا به جایی هنگام تطابق، و لنزهای کمانی شکل بعد از جراحی آب مروارید به کار گرفته شدند

روش‌های جراحی خاصی نیز وجود دارد که عدسی یک چشم را برای دیدن اجسام دور و عدسی چشم دیگر را برای دیدن اجسام نزدیک تنظیم می‌کند. تفسیر مغزی از دو تصویر که در دو نیم کره مغزی تشکیل می‌شود به مرور زمان به گونه‌ای تغییر می‌یابد که بیمار ناخودآگاه دور و نزدیک را راحت می‌بیند.

برخی متخصصان می‌گویند لیزر تاثیری بر روی قدرت متمرکز کننده عدسی ندارد و بنابراین نمی‌تواند پیرچشمی را درمان کند. ” کراتوپلاستی “ روش جدیدی است که با استفاده از امواج رادیویی و بدون عمل جراحی، پیرچشمی اصلاح می‌شود.

● پیشگیری از پیر چشمی :

اگر چه پیرچشمی قابل پیشگیری نیست اما با انجام اقدامات خاص می توان از چشم ها و بینایی محافظت نمود که شامل موارد ذیل است:
▪ انجام معاینات منظم و مناسب چشمی توسط پزشک
▪ کنترل بیماریهای زمینه ای نظیر مرض قند، فشار خون که بر روی بینایی آثار سوء دارند.
▪ مراجعه سریع و به موقع به پزشک در صورت بروز علائمی نظیر کاهش یکباره بینایی در یک چشم
▪ تنبلی یکباره یا تاری دید چشم ها، جرقه های نوری ، لکه های سیاه در میدان دید و هرگونه علامت دیگر
▪ استفاده از عینک های با شماره درست که مستلزم انجام معاینات منظم توسط پزشک است.
استفاده از نور کافی و مناسب می باشد. بعلاوه می توان از جراحی نیز جهت درمان استفاده نمود.

۳ توصیه برای پیشگیری

خوب بخوابید:

متخصصان اعتقاد دارند ۸ ساعت خواب در شبانه‌روز در پیشگیری از پیرچشمی موثر است.
خوب بخورید:

هویج و مرکبات سرشار از ویتامین a و c هستند، این ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان پیرچشمی را به تعویق می‌اندازند. دانشمندان دانشگاه‌ جان هاپکینز می‌گویند،‌این ویتامین‌ها عدسی چشم را در شرایط مناسبی قرار داده و باعث می‌شوند به خوبی برای دیدن اجسام دور و نزدیک انطباق پیدا کند.

از عینک آفتابی استفاده کنید:

اشعه خورشید باعث ایجاد پیرچشمی به خصوص در ساکنان مناطق گرمسیر می‌شود. بنابراین با عینک آفتابی از چشمانتان محافظت کنید.‌

چشمانتان را جوان نگه دارید

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، برخی از عوامل پیر چشمی در کنترل شما هستند و می‌توانید با توجه به آنها، پیر شدن چشمانتان را به تعویق بیندازید:

‌شغل:

اگر شما شغلی دارید که دائما مجبور هستید از دید نزدیک خود استفاده کنید، احتمال ابتلا شما به عارضه پیرچشمی بیشتر است. تمام شغل‌هایی که نیاز به دقت و نگاه کردن طولانی مدت به اشیاء‌ نزدیک دارند، از مشاغل پیر کننده چشم محسوب می‌شوند. بنابراین نویسندگان، کاربران حرفه‌ای کامپیوتر، طلا و جواهرسازها، دندانپزشکان و خانم‌هایی که کارهای دستی انجام می‌دهند، بیش از دیگران در خطر پیرچشمی خواهند بود.
جنس:

تحقیقات جدید نشان می‌دهد خانم‌ها در موقع کار بیش از آقایان به عوارضی مانند، تاری دید هنگام دیدن اجسام نزدیک، مشکل خواندن و مطالعه و خستگی چشم در موقع کار کردن، مبتلا می‌شوند. همه این علایم، نشانه‌های پیرچشمی است و نشان می‌دهد خانم‌ها بیش از آقایان به پیرچشمی مبتلا می‌شوند.
بیماری‌های چشم: ا

گر شما به برخی بیماری‌های چشم مبتلا باشید و یا به چشمان شما ضربه‌ای وارد شده باشد که به لنز (عدسی) یا ماهیچه‌های مژکی چشمان شما آسیب وارد شود، احتمال پیرچشمی و کم شدن تطابق چشمان شما افزایش خواهد یافت.

● بیماری های مرتبط:

بیماری قند‌(دیابت) و همچنین بیماری ام.اس (مولتیپل اسکلروزیس) می‌تواند شما را در خطر پیرچشمی قرار دهد. بنابراین اگر بیماری قند دارید، قند خود را پیوسته کنترل کنید تا به این عارضه مبتلا نشوید.
داروها:

داروهای ضدافسردگی و همچنین ضدحساسیت‌ها (آنتی هیستامین‌ها) می‌توانند انعطاف‌پذیری لنز را کاهش دهند و شما را در خطر ابتلا به پیرچشمی قرار دهند.
محل زندگی : نتایج تحقیقات نشان داده‌اند کسانی که در مناطق جغرافیایی گرم و خشک زندگی می‌کنند مانند مناطق جنوبی کشورمان یا کسانی که در نزدیک خط استوا زندگی می‌کنند، بیش از دیگران به پیرچشمی مبتلا می‌شوند. در این مناطق،‌ تابش نورخورشید شدیدتر و نورماورای بنفش در فضا بیشتر است. اشعه ماورای‌ بنفش برای چشم مضر است. بنابراین اگر ساکن چنین نواحی هستید، حتما از عینک آفتابی مناسب استفاده کنید.

مراقبتهای فردی :

اگر چه پیرچشمی قابل پیشگیری نیست اما با انجام اقدامات خاص می توان از چشم ها و بینایی محافظت نمود که شامل موارد ذیل است:
▪ انجام معاینات منظم و مناسب چشمی توسط پزشک
▪ کنترل بیماریهای زمینه ای نظیر مرض قند، فشار خون که بر روی بینایی آثار سوء دارند.
▪ مراجعه سریع و به موقع به پزشک در صورت بروز علائمی نظیر کاهش یکباره بینایی در یک چشم
▪ تنبلی یکباره یا تاری دید چشم ها، جرقه های نوری ، لکه های سیاه در میدان دید و هرگونه علامت دیگر
▪ استفاده از عینک های با شماره درست که مستلزم انجام معاینات منظم توسط پزشک است.
استفاده از نور کافی و مناسب می باشد. بعلاوه می توان از جراحی نیز جهت درمان استفاده نمود.

سوالات متداول

▪ در چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید ؟

اگر شدت اختلال به حدی باشد که فرد نتواند در فاصله نزدیک مطالعه کند یا کارهای ریز را آنگونه که می خواهد انجام دهد یا اینکه کیفیت تصاویر به حدی باشد که انگیزه فرد را جهت انجام کارها کاهش دهد باید به پزشک مراجعه کند.

▪ عوامل مستعدکننده پیرچشمی چیست؟

مهم‌ترین عامل پیرچشمی افزایش سن و در نتیجه کاهش قدرت انطباق عدسی چشم برای مطالعه و انجام کارهای نزدیک است. بعضی از افراد دوربین قبل از رسیدن به سن پیرچشمی و زمانی که برای دید دورشان نیاز به عینک نداشته‌اند جهت انجام کارهای نزدیک نیاز به استفاده از عینک پیرچشمی را احساس خواهند کرد.

مطالعه کنید!  متن قرار داد نگهداری از سالمند

▪ آیا ممکن است فردی تا ۷۰-۶۰ سالگی به پیرچشمی مبتلا نشود؟

خیر، تمام افراد بدون استثنا در سنین بعد از ۴۰ سالگی دچار پیرچشمی شده و برای اصلاح دید نزدیک باید از عینک استفاده کنند ولی همان‌طور که توضیح داده شد شماره عینک نزدیک‌بینی افرادی که قبل از سن پیرچشمی دچار ضعف بینایی بوده‌اند با توجه به نوع عینک متفاوت است.

▪ آیا افرادی که با مانیتور کار می کنند می توانند از این عینک های نزدیک بین استفاده کنند؟

این امکان همیشه وجود ندارد که بتوان از عینک نزدیک بین برای دیدن مانیتور کامپیوتر هم استفاده کرد زیرا که ما همواره برای دیدن نوشته های چاپی آن را به چشم نزدیک تر نگه می داریم و حال آنکه صفحه نمایش مانیتورها دورتر قرار دارد، بنابراین ممکن است اگر عینک نزدیک شما طوری است که مجبورید هنگام استفاده از مانیتور سر خود را عقب تر نگه دارید تا آن را ببینید، بی جهت به عضلات گردن خود استرس بی مورد وارد می کنید. بنابراین بهتر است به فکر تهیه عینک مناسب خاص استفاده از کامپیوتر باشید که نسبت به عینک نزدیک شما، مقدار شماره کمتر دارد.

▪ چه علل و عواملی سبب بروز پیرچشمی می شوند؟

به نظر می رسد که علت بروز پیرچشمی نوعی ضعف تدریجی پاسخ ارتجاعی یا کشسانی عدسی چشم انسان در مقابل اشیائی است که به سمت چشم نزدیک می شود. زیرا که در انسان زیر ۴۰ سال، عدسی چشم قادر است که در حالتی پویا، متناسب با نزدیک شدن اشیاء دور به سمت چشم با تغییری که در شکل و تحدّب آن ایجاد می شود، قدرت های انکساری متعددی را اعمال کرده و بالطبع قابلیت پاسخگوئی تطابقی مناسبی جهت فوکوس کردن تصویر نهائی شیئی نزدیک روی شبکیه چشم انسان را فراهم کند ولی به مرور زمان و پس از ۴۰ سالگی به دلایلی که چندان هم مشخص نیست از توانائی چنین قابلیتی کاسته شده و در نهایت عدسی چشم قادر به پاسخ تطابقی متناسب با اشیاء نزدیک شده به چشم نیست.

▪ به هنگام خرید عینک به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

اگر تصمیم دارید عینک نزدیک آماده ای را از داروخانه تهیه کنید، باید مراقب باشید شیشه آن به طور کامل شفاف و عاری از هرگونه حباب هوا،‌موج و یا ترک در شیشه باشد. بسیاری از بیماران برای خلاصی از اتاق انتظار پزشکان و یا جهت صرفه جوئی در وقت و هزینه به هنگام تهیه عینک نزدیک و یا نیاز به تعویض عینک راه ساده تر را انتخاب کرده و با مراجعه به داروخانه یا فروشگاه نسبت به تهیه عینک های آماده اقدام می کنند، غیر از اشکالات فوق که به آن اشاره شد،‌اقدام اخیر این اشکال را هم دارد که ممکن است بیمار را از فرصت یک معاینه به موقع چشم پزشکی پس از سنین ۴۰ سالگی که می تواند در تشخیص مواردی مانند گلوکوم (آب سیاه) و یا بیماری های دیگری که علائم واضح هشدار دهنده ای ندارند،‌ محروم کرده و سبب نوعی غفلت و تأخیر تشخیص بیماری فرد شود.

آیا عینک های پیرچشمی دارای مزایا و معایبی هم هستند؟

عینک های پیرچشمی در رنگ و سبک های گوناگون ارائه می شوند و بدیهی است که به علت ارزانی اگر از مدل یک عینک خسته شدید، می توانید به راحتی مدل آن را با عینک جدید دیگری تعویص کنید و همین طور به علت ارزانی مقدار زیادی از آنها را خریداری و در محل های مختلفی مانند محل کار، اتومبیل، اتاق خواب،‌کیف همراه و …. قرار داد. اما عیب عمده این عینک ها این است که متناسب با افراد گوناگون درست شده است، بنابراین برای افراد متعدد تنها با سایز ثابت ارائه می شوند. به این معنا که گر چه شماره های شیشه در اندازه های گوناگونی وجود دارد ولی همواره اندازه هر دو شیشه ثابت بوده و همواره فاصله مرکز دو شیشه که متناسب با فاصله مرکز مردمک هر فرد باید ساخته شود،‌ برای تمامی عینک های ساخته شده یکسان است.

ضمن اینکه در بسیاری از افراد درجاتی از آستیگماتیسم در اصلاح دید دور آنها وجود دارد که لازم است در عینک نزدیک آنها نیز در نظر گرفته شود و حال آنکه در عینک های نزدیک آماده، هیچ گاه آستیگماتیسمی در نظر گرفته نمی شود. به همین دلیل استفاده از عینکی که به هر علت مناسب چشم شما نیست ممکن است علائمی از قبیل سردرد، خستگی چشم، و حتی تهوع را برای شما ایجاد کند. بنابراین اگر پس از استفاده از عینک نزدیک آماده ای چنین علائمی را پیدا کردید، بهتر است با چشم پزشک خود مشورت کنید.

▪ عینک تدریجی چیست؟

عینک های تدریجی، عینک های بدون خطی هستند که تمامی فواصل دور، نزدیک و میانه را اصلاح می کنند. به این شکل که انتقالی تدریجی از قسمت دور به سمت دید میانه و در نهایت به سمت دید نزدیک صورت می گیرد. بنابراین در همان وضعیت که قادر به دید دور هستید می توانید با مانیتور کار کرده و یا به طور هم زمان نوشته هایی را که در نزدیکی چشم شما قرار می گیرند، مطالعه کنید.

▪ آیا مصرف برخی ویتامین‌ها و میوه‌ها از جمله هویج موجب پیشگیری از پیرچشمی می‌شود ؟

پیرچشمی در اثر افزایش سن عارض می‌شود و ویتامین‌ها و یا آب هویج هیچ اثری در جلوگیری از بروز پیرچشمی ندارند. اما مصرف میوه برای سلامت کلی بدن ضروری است .

▪ درمان نشدن پیرچشمی چه خطراتی دارد؟

هیچ‌گونه خطری ندارد با استفاده از عینک و سایر روش‌های ذکر شده می‌توان عارضه پیرچشمی را اصلاح کرد

▪ استفاده‌نکردن از عینک‌های طبی و آفتابی چقدر در بروز پیرچشمی موثر است؟

هیچ اثری در فرآیند پیرچشمی نخواهد داشت. مجددا تاکید می‌کنم که پیرچشمی بعد از سن ۴۰ سالگی در همه افراد عارض خواهد شد.

▪ استفاده از عینک چقدر در کاهش پیرچشمی موثر است؟

استفاده از عینک در حذف یا کاهش دایمی پیرچشمی هیچ‌گونه اثری ندارد. ولی افراد دچار ضعف بینایی که از عینک با شماره کمتر از منهای سه سود می‌جویند در سنین پیرچشمی ممکن است برای انجام کار نزدیک از عینک بی‌نیاز شوند و در هر حال استفاده از عینک پیرچشمی مانع از پیشرفت عارضه پیرچشمی نیست.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!