چگونه از سالمند بیمار نگهداری کنیم؟

نگهداری از سالمندان بیمار و ناتوان نیازمند داشتن دانش کافی در ارتباط با بیماری های روحی و جسمی  در سالمندان می باشند. سالمندان بیمار با توجه به نوع بیماریشان نیازمند مراقبت های ویژه ای می باشند. نگهدار سالمند چه یک نگهدار سالمند باشد و چه یکی از اعضای خانواده ی بیمار باید بتواند بخوبی از پس رسیدگس به بیمار برآید و نیازهای جسمی و روانی سالمندان را بشناسد. در این قسمت به توصیه های مهم هنگام نگهداری از سالمندان بیمار می پردازیم.

1- شناخت بیماری های رایج دوران سالمندی:

سالمندان بیمار می تواند بسته به نوع بیماری دوره ی بیماری را گذارنده و با کمک نگهدار سالمند و یا نگهدار سالمند بهبود بخشد. کسانی که مراقبت از سالمند را به عهده گرفته اند باید دانش  خود را در ارتباط با بیماری های دوران سالمندی افزایش دهند تا بتوانند بخوبی نشانه های بیماری را شناخته و با رسیدگی فوری و مراجعه به پزشک از پیشرفت بیماری های خفته و یا همراه با علائم جلوگیری نمایند. از طرفی  سالمندان نیز باید دانش خود را در ارتباط با خود مراقبتی بالا ببرند. خود مراقبتی شامل مجموعه ای از عملکردها می باشند که سالمند برای بهبود وضعیت خود انجام می دهد. این عملکردها میتواند ورزش کردن، داشتن تغذیه ی مناسب و توجه به وضعیت روحی و جسمی می باشد.

2- بکارگیری حداکثر توانایی سالمند:

برخی سالمندان به نسب بیماری که دارند تمام امور را کنار گذاشته و احساس می کنند دنیا دیگر برای آن ها تمام شده است. نگهدار و مراقب سالمند باید از حداکثر توانایی های سالمند برای انجام امور روزمره استفاده نمایند. این امور می تواند بسته به توانایی های سالمند گوناگون باشند. انجام امور روزمره توسط سالمندان به آن ها این باور را می دهد که هنوز از کار افتاده نشده اند و هنوز هم می توانند مفید می باشند.

مطالعه کنید!  پرستاری از سالمند با بیماری ام اس

3- داشتن تغذیه ی مناسب:

داشتن تغذیه ی مناسب برای سالمندن امری مهم می باشد. اگر یک نگهدار سالمند هستید باید با تغذیه ی صحیح در سالمندی با توجه به بیماری سالمندان آشنا باشید. از جمله بیماری های رایج در دوران سالمندی فشار خون، چربی، قند و پوکی استخوان می باشد. مشورت با یک پزشک متخصص تغذیه و طبخ غذاهای سالم و متنوع می تواند خیلی سریع به بهبود حال بیمار کمک کند.

4- داشتن رفتار مناسب با سالمند بیمار:

چه فرزند سالمند باشید و یا چه نگهدار سالمند داشتن رفتار مناسب با سالمند بیمار امری مهم می باشد. زیرا تقویت روحیه سالمند می تواند در بهبود وضعیت جسمانی سالمند نیز موثر باشد. اگر احساس می کنید که سالمند افسرده است او را به یک روانکاو و در صورت نیاز به یک روانپزشک برای بررسی وضعیت روحی بیمار نشان دهید. تجربه ثابت کرده که داشتن روحیه ای خوب و شکست ناپذیر می تواند سخت ترین بیماری ها را شکست داد.

5- بررسی وضعیت جسمی بیمار سالمند:

سالمندان بیمار باید مرتب تحت نظر تیم درمانی و پزشک باشند تا از روند بیماری مطلع گردد. باید توجه داشت که گفته های پزشکان و داروهای مربوطه بسیار اهمیت دارند و باید طبق دستور پزشک عمل نمایید.

7- جلوگیری از صدمه دیدن بیمار:

امکان زمین خوردن بیماران  ناتوان و کم توانی که دچار اختلال در راه رفتن می باشند و یا سرگیجه دارند زیاد می باشد . زمین خوردن سالمندان در دوران سالمندی خطر ناک می باشد و ممکن است او را تا مدت ها زمین گیر کند. پس توجه داشته باشد که محل زندگی سالمند باید عاری از مناطق لیز و یا لبه های خطر ناک باشد. در حمام و سرویس بهداشتی نیز میله های مخصوص و صندلی مخصوصی تعبیه نمایید تا از زمین خوردن سالمند جلوگیری نماید.

مطالعه کنید!  درمان بی خوابی در سالمندان
نگهداری از سالمند
نگهدار سالمند

مركز نگهداري و مراقبت از کودک، سالمند، بیمار در منزل مه چهرگان با بکارگیری نیروهای مجرب و متخصص آماده ی خدمت رسانی 24 ساعته به شما و عزیزان شما می باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *