برخی سالمندان در سنین بالا دچار اختلال در سیستم و نارسانیی قلبی می شوند که در این سن نیاز به مراقبت های ویژه ای دارند تا بتوان بیماری را کنترل نمود و از پیشرفت آن جلوگیری کرد تا منجر به سکته ی قلبی نشود. افرادی که به عنوان نگهدار سالمند و یا مراقب سالمند از این بیماران در منزل، بیمارستان و یا خانه ی سالمندان مراقبت می کنند باید  مراقبت از بیماران قلبی را بطور اصولی انجام داده تا از خطرارات جبران ناپذیر آن جلوگیری نمایند.
برای نگهداری از بیمار قلبی در ابتدا باید نیازهای بیمار تعیین شده  و اولویت این نیازها مشخص شود.

از جمله عواملی که منجر به بروز بیماری نارسائی می شود، می تواند عوامل ژنتیکی یا دیابت، چربی خون بالا، فشار خون زیاد و به علاوه مصرف سیگار باشد.  وجود هرگونه از این دلایل که منجر به بروز بیماری شده باشد نیاز به مراقبت های ویژه ی خود را دارد که هر کدام در سالمندان متفاوت است.

گاهی برخی سالمندان بدون داشتن سابقه ی بیماری قلبی با افزایش سن به این بیماری مبتلا می شوند که این نارسائی  به در انبساط عضله قلب می باشد. که این موضوع نیز مراقبت های خاص خود را دارد که باید مورد توجه نگهدار سالمند قرارگیرد.

احتمال دارد نارسائی قلبی در سنین بالا یا بیماری هایی مانند کم خونی، فشار خون بالا، آریتمی ها و بیماری های عروق مغزی (سکته مغزی) همراه باشد.

مراقبت از بیماران قلبی:

همانگونه که گفته شد مراقبت از بیمار باید باتوجه به شرایط جسمی سالمند انجام شود.

مطالعه کنید!  نگهدارسالمند بیمار

بیماری قلبی با قند خون بالا:

قند خون از جمله بیماری های قابل کنترلی می باشد که اگر به ان اهمیت داده نشود خطرارت زیادی جان و سلامتی بیمار را تهدید خواهد کرد. کنترل بیماری از طریق مصرف دارو و رژیم غذایی مناسب امکان پذیر خواهد بود.

بیمار قلبی با فشار خون بالا:

اگر بیماری قلبی به علت فشار خون بالا باشد. کنترل فشار خون باید مرتب انجام گیرد.فشار خون مناسب در سالمندان 90 تا 150 میلی متر جیوه است. پرهیزات غذایی باید بخوبی اجرا شود و از مصرف غذاهایی که باعث افت و یا افزایش فشار خون می شود اجتناب شود. با کنترل فشار خون می توان بیماری قلبی را نیز کنترل نمود.
نگهدار سالمند با طبخ غذاهای مناسب می تواند به بیمار در این زمینه کمک نماید.

بیماری قلبی به علت مصرف سیگار:

کشیدن سیگار یکی از شایعترین علت ها در بروز سکته ی قلبی در افراد سیگاری می باشد. افرادی که قبلا سابقه ی سکته ی قلبی داشته اند در صورت عدم قطع سیگار بیش از پیش مصتعد سکته ی قلبی دوم می باشند. نکشیدن سیگار قدم بزرگی در پیشگیری از سکته ی قلبی می باشد.

کنترل وضعیت بیمار از جمله وظایف اولیه مراقب یا نگهدار سالمند می باشد که با توجه به علت بیماری صورت می گیرد.

نکات مهم هنگام نگهداری از سالمند با بیماری قلبی:

  • مصرف مایعات باید طبق دستور پزشک انجام گیرد.
  • از فعالیت شدید بدنی اجتناب شود.
  • فعالیت منظم ورزشی داشته باشند.
  • مصرف داروها باید به موقع باشد.

علائم سکته ی قلبی:

از جمله مواردی که باید مورد توجه نگهداران سالمند قرار گیرد علائم هشدار دهنده در سالمند مبتلا به بیماری قلبی می باشد. که در صورت دیدن این گونه علائم بیمار باید هرچه سریعتر به بیمارستارن منتقل شود تا از بروز سکته ی قلبی جلوگیری شود.

مطالعه کنید!  مضرات مصرف نمک برای سالمندان

این علائم شامل موارد زیر می باشد:

  • افت شدید فشار خون
  • تنگی نفس
  • درد در قفسه ی سینه
  • کاهش سطح هوشیاری
  • اختلال در راه رفتن
  • سرفه های شدید شبانه

 

مركز نگهداري و مراقبت از کودک، سالمند، بیمار در منزل مه چهرگان با بکارگیری نیروهای مجرب و متخصص آماده ی خدمت رسانی 24 ساعته به شما و عزیزان شما می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *